Friday, July 19, 2019

Siapa PABLO ESCOBAR ?

PABLO EMILIO ESCOBAR GAVIRIA atau dikenali sebagai Pablo Escobar, lahir di Rionegro, Columbia. Membesar di Medillin. Sebelum digelar 'KING OF COCAINE' dan merupakan ex student di Universidad Autonoma Latinoamericana.

Pablo merupakan founder drug cartel pertama di Columbia dan kekayaan Pablo kira kira net worth of US 40 - 50 Billion, menjadikan dia penjenayah terkaya ditahun 1990s.

Pablo telah diburu polis di Columbia kerana jenayah yang dia buat walaupun dah disogok beribu. Pablo pernah ditangkap pada sekitar tahun 1992 dan dilepaskan. Pablo merupakan seorang yang cilik dan tersangat bijak sehingga susah untuk ditangkap.


Pada 2 December 1993, Berita dunia digemparkan  dengan kematian PABLO ESCOBAR. Selepas 16 bulan terlepas dekat La Catedral, akhirnya pihak berkuasa berjaya mengesan Pablo berada di Los Olivos, Medillin. Pihak berkuasa mengesan Pablo melalui radiotelephone.

Sebelum Pablo ditembak, adengan tembak menembak antara Columbian Army di led oleh Bridagier Hugo Martinez dengan bodyguard Pablo iaitu Alvaro de Jesus Agudelo (a.k.a) El Limons.

Tapi kematian Pablo masih sangsi, kerana siapa yang menembak tepat ditelinga Pablo antara Pablo sendiri yang bunuh diri atau shootout dari Columbian Army, sebelum tu Pablo dah parah sebab terkena tembakan dekat kaki.

Pengikut Pablo ramai diberkas dan ada yang lari jauh. Ada juga yang still kekal jadi drug dealer sampai sekarang.

Funeral Pablo didatangi hampir 30,000 orang, korang rasa siapa je lah antara 30k tu, mesti ada mafia besar. Pablo ditanam di Monte Sarco, Itagui.

Berakhirlah kisah seorang yang bernama PABLO ESCOBAR.


Kalau nak tengok movie yang berkaitan dengan Pablo Escobar boleh tengok American Made.

No comments:

Post a Comment

11 Jenis Buah Durian Popular Dan Digemari Di Malaysia

11 Jenis Buah Durian Popular Dan Digemari Di Malaysia Dalam post kali ini, saya nak berkongsi tentang jenis-jenis buah durian yang popular...